
علت معروف بودن تجهیزات شبکه شرکت آمریکایی سیسکو چیست؟
اینترنت و شبکه های کامپیوتری هر روز توسعه مییابد و از شکل اولیه که مختص ارسال پیام ها و مخابره بود فراتر رفته و حالا به عضوی نامحسوس و اثر گذار در دنیای ما تبدیل شده است. توسعه اینترنت باعث شد تکنولوژی هایی فراتر از حد تصور ما شکل بگیرد و شبکه اینترنت بخشی غیر قابل حذف از جهان ما شده است.
تجهیزات شبکه سیسکو.jpg
شرکت هایی نظیر سیسکو نیز در همین حال و هوا ایجاد شدند و به غول های تکنولوژی جدید تبدیل شدند.
تولد سیسکو و دوران اوج آن
سیسکو در شهر سانفرانسیسکو ایالات متحده آمریکا متولد و نام آن نیز به افتخار شهر سانفرانسیسکو ، سیسکو انتخاب شد. نماد سیسکو برگرفته از پل معروف گلدن گیت همین شهر است که شباهت آن به دنیای شبکه و دیتا نیز یک همخوانی زیبایی به وجود آورد. لیونارد بوساک و سندی لرنر، لیسانسههای دانشگاه ایالتی کالیفرنیا و فوق لیسانس اقتصادسنجی از دانشگاه کلرمونت و فوق لیسانس علوم کامپیوتر از دانشگاه استنفورد، سیسکو را در سال ۱۹۸۴ تأسیس کردند.
خیلی زود سیسکو به یکی از اصلی ترین بازیگران صنعت شبکه تبدیل شد و بیش از پیش نام آن بر سر زبان ها افتاد. در ابتدا، سیسکو تنها روترهایی با چند پروتکل خاص تولید میکرد ولی امروز محصولات سیسکو را در همه جا از اتاق نشیمن گرفته تا شرکت های عرضه دهنده خدمات شبکه و البته در شرکتهای بزرگ فناوری های نوین میتوان یافت.
کمپانی سیسکو در سال ۲۰۰۳ موفق به بدست آوردن جایزه ریاست جمهوری ران براون برای کیفیت عالی در روابط اعضا و جامعه گردید. شعار سیسکو نیز “به شبکه انسانها خوش آمدید” بود که در برگیرنده طرز نگاه سیسکو به گسترش شبکه سازی و فرایند آنهاست.
سیسکو نخستین شرکتی نبود که روتر را مدل سازی و تولید میکرد ولی رمز موفقیت سیسکو تولید مدلی از روتر هایی چند کاربرده بود. همین باعث شد مشتریان به جای اینکه به محصولات تک بعدی سایر شرکتها فکر کنند بی درنگ یک دستگاه سیسکو را برای کمپانی خود خریداری کنند و سیسکو همین برگ برنده را با کیفیت و قدرت بی نظیر روانه بازار میکرد. مدل های مختلف برای انواع شرکت با توجه به نیاز آنها و میزان استفاده آنها از دیتا ، سیسکو را تبدیل به یک نکته بین، قهار و متخصص در این زمینه تبدیل کرد. در ۱۹۹۰، کمپانی به سهامی عام تبدیل شد و سهام آن در بازار بورس نزدک ارائه شد. ۱۰ سال بعد دقیقا در زمان آغاز گسترش اینترنت در ایالات متحده و سایر نقاط جهان ، سیسکو با قیمت ۵۰۰ میلیارد دلار ، با ارزش ترین کمپانی دنیا شد. اینجا نقطه عطف بزرگترین شرکت تجهیزات شبکه در جهان بود. شهرت سیسکو به شکل بی سابقه ای در جهان پیچید و حالا مشتریان بسیاری آماده بودند بدون هیچ جایگزینی از برند سیسکو استفاده کنند.
یکی دیگر از عوامل شهرت سیسکو، کمپانی های معروفی بودند که از محصولات سیسکو استفاده میکردند. این موضوع سیسکو را جدا از قوائد بازار ، تبدیل به یک برند با مشتریان وفادار کرد. سیسکو نیز همچنان در حال توسعه بود. آنها نیاز شبکه و شرکت ها را به خوبی درک و گاهی اوقات اولین محصولات مختص کمپانیها را عرضه میکردند.
یکی از مهم ترین محصولات این شرکت، سوئیچ شبکه است. سوئیچ سیسکو قابلیت هایی مثل پنل مدیریتی و قابل تنظیم و ساختاری قابل انعطاف و توسعه دارد. با اینکه شرکت های دیگری نیز از سرتاسر دنیا همین محصولات را هم رده کیفیت تولید میکنند ولی نام و آوازه سیسکو همچنان به کیفیت و تنوع محصولات رقبا در جهان برتری دارد. یکی از دلایل عمده دیگر برتری سوئیچهای سیکسو پایداری و دارا بودن بالاترین استاندارد هاست.
سیسکو نیاز شرکت های کوچک ، نیمه بزرگ و یا متوسط و شرکت های بزرگ و چند ملیتی را میداند و استاندارد تعبیه شده در محصولات سوئیچ ، باعث شده تا علاوه بر انتخاب سیکسو از سایر خدمات الحاقی نیز مثل امنیت و نرم افزارها و قابل مدیریت سازی، استفاده کنند. بنابراین سیسکو توانست اولین شرکتی باشد که نیاز های مشتریان را بشناسد و سفارش ها و مدل های مختلفی را تحویل مشتریان بدهد.
سوئیچ شبکه سیسکو
برندهای دیگری همچون تندا ، دی لینک ، انکاتک نیز حالا برندهای جذاب و با کیفیت دنیای سوئیچ ها هستند ، برای مثال برخی مدل های تندا توانایی یک سوئیچ نیمه حرفه ای را در پورتهای کمتر ارائه میکند و تمرکز آن روی شرکت های در حال رشد است. اما اعتماد سازی سیسکو در باور مدیران و شبکه کاران به یکتا بودن و استاندارد بودن محصولات بیشتر تمایلات را به خود جذب میکند. یکی دیگر از این علت ها انواع و اقسام مدلهای پیکربندی شده و ماژولار است. با این که قیمت محصولات سیسکو گاها از سایر برندها بسیار بیشتر است اما جذابیت در تنوع محصولات حرفه ای حتی در سوئیچ های کوچک و نیمه حرفه ای باعث شده مدیران ، انتخاب اول را سوئیچ سیسکو قراردهند حتی به قیمت هزینه بیشتر .
سیسکو در مدل های سنتی خود و برای مدیریت و پیاده سازی اصولی شبکه ، شبکه را به سه لایه تقسیم بندی می کند . لایه Access ، لایه Distribution و لایه Core که امنیت را در کنار پایداری باید به آن اضافه کرد.
درواقع آنچه سیسکو را نسبت به رقبا پیشتاز کرد این است که توانست این فرهنگ را جا بیاندازد که با داشتن یک سوئیچ یا روتر سیسکو بعید است که مدیر یک شبکه در حل مسائل و مشکلات خود به بن بست برسد. چرا که Cisco برای هر مسئله ای راه حلی را پیشنهاد کرده است. پشتیبانی سیسکو از سوئیچ های خود نیز باعث شده توسعه فراگیر و راه کارهای جذاب در سوئیچ های شبکه به قدری متنوع و انعطاف پذیر باشد که دیگر نتوان به برند دیگری فکر کرد.
راهبرد اصلی سیسکو این است که بتواند لایه های مختلف شبکه را راه اندازی و آموزش بدهد. امروزه برای درک سوئیچ های شبکه سیسکو و گسترش آن ، دورههای آموزش در سطوح و گرایش های گوناگون برگزار میشود.
خرید تجهیزات سیسکو در ایران:
به علت وجود تحریمهای بین المللی، خرید و فروش تجهیزات و دستگاه های تولید شده توسط شرکتهای آمریکایی در ایران با دشواری هایی همراه است و نبود نمایندگی رسمی شرکت سیسکو در ایران موجب شده خرید این تجهیزات با ریسک همراه باشد. با این وجود فروشگاه بازار شبکه به عنوان یکی از قدیمی ترین فروشگاه های حوزه تجهیزات شبکه، اقدام به فروش تجهیزات شبکه سیسکو با ضمانت کیفیت و اصالت نموده است.