نصب و راه اندازی ویپ (voip) +تجهیزات مورد نیاز

clicksystemنویسنده: clicksystem
بازدید: 17 بازدید

VoIP نخستین‌بار در سال ۱۹۹۵ به‌عنوان فناوری جدید به کاربران معرفی شد. پس‌از‌آن، این فناوری توانست هم‌زمان با توسعه پهنای باند، به فناوری پایدارتر و مطمئن‌تری تبدیل شود. در‌ نتیجه این پیشرفت، کسب‌وکارهای بیشتری با هدف ارتقای سیستم ارتباطات تلفنی خود، از این راه‌حل کارآمد بهره‌مند شدند. در این مطلب از بلاگ پارس پک، انواع، کاربردها، نحوه عملکرد و سایر مباحث مرتبط با VoIP را بررسی خواهیم کرد.

خط تلفن اینترنتی چیست؟

خطوط سنتی مخابرات به صورت آنالوگ ارائه می‌شدند. در این شرایط، باید از سرور اصلی تا درب منزل شما با کابل مسی مخابرات پوشش داده می‌شد. سپس از ورودی منزل تا پشت پریز تلفن نیز سیم‌کشی می‌شد. در نهایت شما با اتصال یک دستگاه تلفن آنالوگ به این پریز، می‌توانستید به برقراری تماس بپردازید. این خطوط تلفن هم‌چنان در منازل و بسیاری از محیط‌های کاری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

خط تلفن اینترنتی

خط تلفن اینترنتی نیازی به کابل کشی مخابرات ندارد و روی بستر شبکه فعال می‌شود. در حقیقت، برای نصب و راه‌اندازی این خط‌ ها، تنها راه‌اندازی یک شبکه به منظور اتصال به اینترنت کفایت می‌کند. یک خط اینترنتی، صدا را نه به صورت سیگنال‌های آنالوگ بلکه به شکل دیتا (داده‌) و در بستر شبکه منتقل می‌کند.

اپراتورهای زیادی در کشورمان در زمینه ارائه و راه‌اندازی خطوط اینترنتی فعالیت می‌کنند. برای استفاده از این خط، باید متناسب با نیازها و انتظارات خود، اقدام به ثبت‌نام در یک اپراتور مورد اعتماد نمایید. پهنای باند اینترنت مناسب، اولین و مهم‌ترین پیش‌نیاز لازم برای استفاده از این خطوط محسوب می‌شود.

آسیاتک، رسپینا، شاتل، صبانت، فرزانگان و حتی خود مخابرات، از جمله اپراتورهایی هستند که خطوط اینترنتی را به مشتریان ارائه می‌دهند. انتخاب اپراتور کاملا به نظر شما بستگی دارد؛ اما سوال اینجاست که آیا برای راه اندازی ویپ، تنها خرید و فعال سازی خط تلفن اینترنتی کفایت می‌کند؟ قطعا خیر!

VoIP چیست؟

VoIP مخفف عبارت “Voice over Internet Protocol” و به معنی انتقال صدا در بستر اینترنت است. در حقیقت، خط تلفن اینترنتی نیز بر اساس همین تکنولوژی راه‌اندازی می‌شود. ویپ این امکان را به کاربران می‌دهد تا تنها با اتصال به اینترنت، اقدام به برقراری تماس با خط تلفن ثابت خود نمایند. دقت کنید که این کار حتی بدون دستگاه تلفن و از طریق رایانه نیز قابل انجام است!

ویپ چیست

راه اندازی مرکز تلفن VoIP هزینه‌های ارتباطی شما را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. علاوه بر این، می‌تواند تمامی شعبه‌های یک مجموعه را به صورت یکپارچه پشتیبانی کند. هم‌چنین می‌توانید تماس‌های بین‌المللی را با هزینه‌های بسیار کمتری برقرار کنید و کلیه تماس‌های داخل مجموعه نیز رایگان خواهند بود (حتی میان دو شعبه مختلف در دو شهر یا کشور).

برای استفاده از خدمات ویپ، روش‌های مختلفی وجود دارند که انتخاب هر کدام از آن‌ها به نیازها و انتظارات شما بستگی دارد. ما در ادامه سعی می‌کنیم به صورت کوتاه، مراحل راه‌اندازی مرکز تلفن تحت شبکه یا همان سانترال ویپ را بررسی کنیم.

پیش‌نیازهای نصب و راه‌اندازی ویپ

برای راه‌اندازی یک سیستم ویپ موثر، باید پیش‌نیازهای زیر را فراهم کنید:

  1. اتصال اینترنت با پهنای باند کافی: برای جلوگیری از افت کیفیت تماس، پهنای باند اینترنت باید کافی باشد.
  2. سخت‌افزار و نرم‌افزار مناسب: شامل گوشی‌های ویپ، سرور و نرم‌افزارهای PBX.
  3. شبکه پایدار: کیفیت شبکه داخلی شما باید به گونه‌ای باشد که اختلالات در تماس‌ها به حداقل برسد.

مراحل راه اندازی VoIP

مراکز تلفن سنتی در مجموعه‌های کاری به صورت سنتی و آنالوگ پیاده‌سازی می‌شدند. در این مراکز، یک باکس سانترال (PBX) به صورت فیزیکی نصب شده و خطوط شهری و داخلی‌ها از طریق کابل‌کشی‌های مخصوص به آن وصل می‌شدند. این روش معمولا هزینه‌های زیادی را در پی دارد و البته توسعه آن نیز مقداری مشکل به نظر می‌رسد.

راه اندازی سیستم ویپ

مراکز تلفن جدید بر اساس VoIP پیاده‌سازی می‌شوند و ضمن داشتن هزینه‌های بسیار پایین‌تر نسبت به مدل‌های آنالوگ، از قابلیت توسعه بیشتری نیز برخوردار هستند. امروزه با قاطعیت می‌توان گفت که تماس‌های اینترنتی از نظر کیفیت صدا، هیچ چیزی از تماس‌های سنتی و آنالوگ کم ندارند. همین موضوع، منجر به استقبال بیشتر مدیران کسب و کار از مرکز تلفن ویپ یا تحت شبکه شده است.

در ادامه، به بررسی 7 قدم ساده برای استفاده از خدمات ویپ در محیط‌های کاری خواهیم پرداخت. با دنبال کردن این مراحل، می‌توانید اقدام به راه‌اندازی ویپ و تلفن اینترنتی نمایید و از قابلیت‌های متنوع آن برخوردار شوید.

1- تعداد کاربران مرکز تلفن خود را مشخص کنید

اولین و مهم‌ترین قدم در راه‌اندازی یک مرکز تلفن VoIP این است که تعداد کارمندان مجموعه تحت نظر خود را مشخص کنید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا تعداد خطوط مورد نیازتان را تعیین کنید. علاوه بر این، با بررسی تعداد کارمندان احتمالی، خواهید فهمید که آیا سرویس اینترنت فعلی که در اختیار دارید برای راه‌اندازی مرکز تلفن تحت شبکه کفایت می‌کند یا خیر.

تعداد کارمندان خود را تعیین کنید

شرکت ایده‌آل گستر به عنوان مرکز مجاز فروش، نصب و راه‌اندازی سانترال ویپ پاناسونیک، می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. کارشناسان ما در ایده‌آل گستر ضمن ارائه راهنمایی‌های لازم، مناسب‌ترین روش را برای راه‌‌اندازی تلفن تحت شبکه به شما معرفی می‌کنند. فراموش نکنید که سانترال‌ تحت شبکه Panasonic از قبیل محصولات سری TDE و NS یکی از بهترین ابزارها برای راه‌اندازی سیستم‌های VoIP محسوب می‌شوند.

 

2- سرویس اینترنت مجموعه خود را بررسی کنید

پس از بررسی تعداد کارمندان، نوبت به سرویس اینترنت خواهد رسید. در حقیقت شما باید به این نتیجه برسید که آیا سرویس اینترنت فعلی، کفاف راه‌اندازی سیستم VoIP و پشتیبانی از تمامی کارمندان را دارد یا خیر. این موضوع به دو دلیل از اهمیت زیادی برخوردار است:

  1. کیفیت مکالمه‌های تلفنی ویپ، به صورت کامل به پهنای باند و سرعت اینترنت مجموعه کاری شما بستگی دارد.
  2. بررسی اولیه سرعت اینترنت، می‌تواند از بروز هزینه‌های بعدی برای توسعه خط اینترنت یا تعویض سرور ویپ جلوگیری کند.

از سرویس اینترنت خود مطمئن شوید

خوشبختانه بررسی این موضوع که آیا سرویس فعلی اینترنت شما برای راه‌اندازی VoIP کفایت می‌کند یا خیر، کار دشواری نیست. بهتر است قبل از هر اقدامی، از این موضوع به صورت کامل مطمئن شوید.

3- بودجه مورد نظر خود را تنظیم کنید

VoIP طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ها را ارائه می‌دهد که ممکن است در همان نگاه اول، مجذوب آن‌ها شوید. اما بد نیست بدانید که برخی از این قابلیت‌ها و امکانات، ممکن است هزینه نهایی شما را برای راه‌اندازی یک تلفن اینترنتی افزایش دهد. سعی کنید همان اول کار، سقف بودجه موردنظر خود را تعیین کنید. این موضوع باعث می‌شود در ادامه بتوانید از برخی از ویژگی‌های غیرضروری چشم‌پوشی کنید.

4- تعیین کنید کدام ویژگی‌ها برای شما از اهمیت بیشتری برخوردار هستند

همان‌طور که گفته شد، VoIP ویژگی‌های متنوعی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. داشتن شماره تلفن منحصر به فرد برای هر کاربر، قابلیت کنفرانس، امکان راه‌اندازی ویپ روی موبایل، روتر خودکار و… تنها بخشی از این امکانات محسوب می‌شوند. به عنوان مثال، ممکن است برخی از کارمندان شما به صورت دورکاری فعالیت کنند؛ در این صورت، برنامه‌های تلفن همراه از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

ویژگی های مهم ویپ را بررسی کنید

به طور خاص تعیین کنید که چرا قصد دارید یک مرکز تلفن VoIP را در مجموعه کاری خود راه‌اندازی کنید. می‌خواهید چه کاری انجام دهید و کاربرد اصلی آن چیست؟ (برقراری تماس، تماس‌های کنفرانسی، دسترسی به خطوط تلفن ثابت شرکت در خارج از مجموعه و…)

به عنوان یک پیشنهاد دیگر، می‌توانید ویژگی‌های VoIP را به دو دسته ویژگی‌های ضروری و ویژگی‌هایی که دوست دارید اما ضروری نیستند، تقسیم‌بندی کنید. این موضوع به شما کمک می‌کند که سرمایه‌گذاری خود را در درجه اول، روی کاربردهای حیاتی و مورد نیاز تنظیم کنید.

5- سرویس تلفنی VoIP را انتخاب کنید

اکنون و پس از بررسی‌های اولیه، نوبت به انتخاب سرویس ارائه دهنده VoIP می‌رسد. در این مرحله شما باید تعیین کنید که قصد دارید مرکز تلفن خود را به چه روشی پیاده‌سازی کنید. توصیه می‌کنیم ارائه‌دهنده‌ای را انتخاب کنید که از شرایط زیر برخوردار باشد:

  1. تمامی ویژگی‌های مورد نیاز شما را ارائه دهد.
  2. دقیقا همان‌گونه کار می‌کند که شما انتظار دارید.
  3. با بودجه موردنظر شما هماهنگی دارد.
  4. استفاده از VoIP را برای شما آسان کند.
  5. خدمات پس از فروش و پشتیبانی خوبی دارد.

6- تلفن و سایر سخت افزارها را تهیه کنید

پس از نصب اولیه، نیاز به خرید تلفن‌های تحت شبکه و سایر سخت‌افزارهای مورد نیاز دارید. البته زیاد نگران نباشید، زیرا بسیاری از مراکز تلفن VoIP این امکان را برای شما فراهم می‌کنند تا از دستگاه‌های تلفن آنالوگ و سنتی نیز استفاده کنید. علاوه بر این، دستگاه‌های تلفن همراه هوشمند و رایانه‌های شخصی نیز می‌توانند با استفاده از برنامه‌های مخصوص، به عنوان یک تلفن به خطوط شهری مجموعه متصل شوند.

سخت افزارهای لازم برای voip

آداپتور‌های مخصوص VoIP که به آن‌ها ATA نیز گفته می‌شود، این امکان را به شما می‌دهد که از تلفن‌های آنالوگ نیز در مرکز تلفن تحت شبکه استفاده کنید. این موضوع برای مدیرانی که از مرکز تلفن سنتی استفاده کرده و اکنون قصد تعویض آن را با سیستم VoIP دارند، بسیار مفید و کاربردی خواهد بود، زیرا دیگر نیازی به خرید تلفن‌های تحت شبکه و هزینه‌های جدید نیست!

نکته: ATA نوعی گیت وی (Gateway) است. با استفاده از گیت وی می‌توانید سانترال ویپ (مرکز تلفن تحت شبکه) را روی خطوط آنالوگ مخابرات نیز راه‌اندازی کنید.

با این‌حال توجه داشته باشید که برای استفاده از تمامی ویژگی‌های ویپ، ممکن است نیاز به خرید تلفن ویپ یا همان تلفن تحت شبکه داشته باشید. این تلفن‌ها به صورت کاملا انحصاری بر پایه VoIP طراحی شده‌اند و قابلیت‌های ویژه‌ای از قبیل کیفیت صدای HD دارند. برای خرید انواع مختلف تلفن‌های IP می‌توانید به فروشگاه ایده‌آل گستر مراجعه نمایید.

7- نصب نرم‌افزارهای مورد نیاز برای ویپ

نرم‌افزار PBX

PBX (Private Branch Exchange) یک سیستم تلفنی خصوصی است که به شما امکان مدیریت داخلی‌ها، تماس‌ها و امکانات تلفنی مختلف را می‌دهد. نرم‌افزارهای PBX مانند Asterisk ،FreePBX و 3CX از محبوب‌ترین گزینه‌ها برای ویپ هستند.

نرم‌افزارهای کلاینت ویپ

نرم‌افزارهایی مانند Zoiper و Bria به کاربران این امکان را می‌دهند که از طریق کامپیوتر یا تلفن همراه خود تماس‌های ویپ را انجام دهند.

8- سیستم Voip خود را تنظیم و پیکربندی کنید

در بیشتر موارد، شما تلفن خود را به شبکه محلی متصل می‌کنید و اکثر پیکربندی‌ها را روی آن انجام می‌دهید. با این‌حال ممکن است نیاز باشد که برخی از تنظیمات را روی سرور VoIP نیز انجام دهید. اگر کمی در این زمینه حرفه‌ای باشید، می‌توانید مرکز تلفن تحت شبکه خود را مدیریت کنید.

مزایای سیستم تلفنی VOIP

از جمله مزایای voip می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • استفاده از رومینگ بین‌الملل
  • کیفیت بالا و کم نظیر مکالمه Full HD (مکالمات شما به صورت Full HD خواهد بود.)
  • ایجاد شماره های داخلی بدون محدودیت
  • کنفرانس و تماس صوتی و تصویری بین مشترکین
  • قابلیت ایجاد صف انتظار
  • امکان پاسخگویی در تبلت و تلفن همراه
  • امکان تهیه گزارش ریزمکالمات برای کاربران
  • قابلیت ضبط مکالمات ورودی و خروجی
  • قابلیت مدیریت، دریافت و ارسال فکس

گاهی اوقات این سوال پیش می آید که مزایای ویپ نسبت به تلفن‌های سانترال قدیمی و یا به عبارتی تلفن‌های سنتی آنالوگ چه چیزی است که سمت و سوی حجم عظیمی از کاربران به سمت سیستم‌های VOIP است؟

برتری های VOIP نسبت به تلفن سانترال قدیمی

  • رابط گرافیکی و مبتنی بر وب
  • عدم نیاز به سیم کشی و امکان راه اندازی voip در خانه
  • قابلیت افزایش ظرفیت
  • امکان انتقال شماره داخلی
  • دستگاه های تلفن (عدم پشتیبانی از پروتکل SIP توسط سیستم تلفنی نسل قدیم)
  • کاهش هزینه های تلفن

امکانات سیستم های مبتنی بر VOIP

  • تماس رایگان بین دفاتر و شعب شرکت بدون محدودیت مکانی
  • امکان بر‌قراری تماس های تحت شبکه اینترنت یا اینترانت با استفاده از تلفن تحت شبکه
  • حذف هزینه تجهیزات جانبی
  • عدم محدودیت در تعداد خطوط داخلی
  • انتقال تماس به شماره‌های شهری در مواقع عدم حضور در محل کار
  • ارائه گزارش‌های متنوع
  • ارسال و دریافت فکس
  • صندوق صوتی جهت ضبط تماس‌های وارده در مواقع عدم پاسخ‌گویی
  • تعریف صف تماس
  • مدیریت یکپارچه از راه دور
  • راه‌اندازی سرویس تماس تصویری یا کنفرانس تصویری
  • امکان سفارشی‌سازی نرم افزار
  • امکان ضبط و آرشیو مکالمات
  • منشی دیجیتال
  • تلفن ثابت سازمانی (آسیاتل)

    سرویس تلفن ثابت سازمانی (VoIP)، راهکار جامع ارتباطی بر بستر اینترنت و IP است که بر پایه زیرساخت‌های امن شرکت آسیاتک و مبتنی بر فناوری سیپ‌ترانک (SIP Trunk) بنا شده است. آسیاتل این امکان را برای کاربران فراهم می‌آورد که تمامی ارتباطات تلفنی خود را بر روی بستر اینترنت و با پروتکلVoIP برقرار کنند و با هر شماره تلفنی در ایران و جهان تماس گرفته و از کیفیت بالای مکالمات لذت ببرند. با بهره‌گیری از سرویس تلفن مبتنی بر اینترنت آسیاتک، بخش بزرگی از هزینه‌های ارتباطات سازمان‌ها کاهش می‌یابد و امکانات متعدد و ویژگی‌هایی نظیر مقیاس‌پذیری، مالکیت دائمی، جابه‌جایی آسان و یکپارچگی تمامی ابزارهای ارتباطی در اختیار سازمان‌ها قرار می‌گیرد

 

 

دسته بندی آموزشی
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کانال تلگرام ما را دنبال کنید
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟